Easy Riding - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Monica Drohm - WaarBenJij.nu Easy Riding - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Monica Drohm - WaarBenJij.nu

Easy Riding

Door: monicadrohm

Blijf op de hoogte en volg Monica

07 Juni 2009 | Vietnam, Hanoi

Alweer twee dagen geen tijd gehad om te internetten. Op dit moment zitten we in Saigon. Dus heb ff wat in te halen. Bij deze dan maar.
Onze tweede dag in Dalat stond in het teken van de Easy Rider Tour. Achterop de motor een dagtocht in de omgeving van Dalat. Van de hele groep maken alleen Sharon, Jort, Ria en ik maken van deze gelegenheid gebruik. De anderen doen dezelfde toer maar dan met een minibusje.
Het weer is gelukkig goed, maar aangezien we al om 08.00 uur vertrekken doen we toch maar de regenjas aan (hebben we onderweg trouwens ook een paar keer nodig). Lekker uitwaaien een dagje is niet weg. We storten ons met de motoren in het druk toeterende verkeer en verlaten al gauw de drukte van Dalat. De hele tocht zal tot ongeveer 4 uur 's middags duren. De eerste twee stops zijn in Dalat en hier stikt het dan ook van de Vietnamese toeristen. We vallen wel op in deze massa en er worden dan ook vaak foto's van ons gemaakt. De eerste stop is bij een waterval, die megatoeristisch is. Na naar onderen gekluund te zijn (en dat is een heel eind) kom je in een enorme chaos terecht bij de watervallen en kun je zelfs op de foto met een tijger etc. Getsie, gauw weer terug.Dat doen we met een soort 'rodelbaan'. Moeten er niet aan denken om dat hele eind terug te klunen. Op de motor maar weer en op naar de kabelbaan, vanwaar we vertrekken met een 'wintersportlift' naar een plek waar een pagode staat. Het stikt hier van de Vietnamezen en we zijn dan ook gauw uitgekeken. De pagode is niet erg bijzonder en het is te druk en te warm. Wegwezen hier. Uitwaaien op de motor is beter. Langs de kassen de bergen af en op naar de koffiestop bij een lokale tent. Het is erg leuk om bergafwaarts te 'scheuren' met de motor. Na de lokale koffiestop bezoeken we een minderhedendorp waar we doorheen wandelen. Nauwelijks zijn we aan de wandel of we worden getrakteerd op een hoosbui. Met z'n allen schuilen dan maar. Gelukkig klaart het snel op. We lopen verder en komen bij een prachtige vallei en genieten hier van het fantastische uitzicht. Inmiddels is het lunchtijd geworden. Ook dit gebeurt bij een plaatselijke tent, waar we van alles voorgeschoteld krijgen, onder andere een vis die door Ria met de achterkant van een vork gefileerd wordt. Smaakt weer erg goed. Onder het huis van de familie waar we eten, worden champignons gekweekt. Dit gebeurt heel anders dan bij ons. Aan het plafond hangen een soort zakken met vochtige aarde waar de champignons aan groeien. Wel weer leuk om te zien. In het gebied rond Dalat groeit trouwens toch van alles en nog wat door het gematigde klimaat. Veel bloemen en groenten, maar ook aardbeien bijvoorbeeld. Heel anders dan de rest van Vietnam.
Na de lunch op naar een lokale zijdefabriek. Fabriek is misschien een wat groot woord. Het is gewoon een familiebedrijf, waar we te zien krijgen hoe de zijde gamaakt wordt van cocon tot eindproduct. Als je dat ziet, dan snap je ook waarom zijde zo duur is.
De laatste stop is bij de Elephant Waterfalls, een enorme waterval en erg indrukwekkend om te zien. Om de waterval goed te zien moet je eerst naar beneden klimmen en dat is niet over een goed uitgehakte trap, maar meer een soort survival-jungletocht. Geen handvatten, geen touwen, alleen maar spekgladde rotsblokken. Alain is dan ook niet erg blij dat Ria en Vhin helemaal naar onderen gaan, omdat dat het meest linke stuk is. Maar alles gaat goed en Ria en Vhin komen weer heelhuids terug. Inmiddels is het al lang vier uur geweest. Tijd om terug te keren naar ons hotel. We gaan met onze motoren terug en dat is toch nog zo'n drie kwartier rijden over de bergwegen. Inmiddels hebben we de jassen maar uitgelaten en waaien we echt door. Op de een of andere manier komen Vhin en Jort als eerste aan bij het hotel (short cut genomen).
Na een broodnodige kop koffie bij het V-cafe terug naar het hotel voor een even broodnodige douche.
's Avonds met de hele groep opnieuw naar het V-cafe waar we heerlijk gegeten hebben (bijna iedereen, Sharon en Gerda zien de Lotus-salade niet helemaal zitten en Ali eet de quesadilla's van Anita op want die lijken als twee druppels water op Kip Curry?????).
Morgenvroeg naar Saigon. Het wordt een lange reisdag.