Weer een totaal andere dag en stad - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Monica Drohm - WaarBenJij.nu Weer een totaal andere dag en stad - Reisverslag uit Alexandrië, Egypte van Monica Drohm - WaarBenJij.nu

Weer een totaal andere dag en stad

Door: monicadrohm

Blijf op de hoogte en volg Monica

12 Mei 2010 | Egypte, Alexandrië

Vandaag zijn we om 6 uur opgestaan om naar Alexandrie te vertrekken. We hebben ontbijt mee in de bus omdat dat in het hotel nog niet kan. Rond 7.15 uur vertrekken we vanuit Cairo naar Alexandrie, onze tussenstop op weg naar de oases. Al gauw rijden we de ochtendspits van Cairo in en omdat we toch stilstaan beginnen we maar rap aan ons ontbijt: een komkommertje, tomaatje, eitje en een paar broodjes. Helaas, geen koffie.... Eenmaal buityen Cairo bevinden we onsop de Desert Road, het woord zegt het al, de lange weg door de woestijn naar Alexandrie. Het is een tikje monotoon en aangezien we niet echt uitgeslapen zijn, doen we dat min of meer per toerbeurt in het busje. Het zal ook wel koffiegebrek zijn! Onderweg stoppen we tegen half 10 bij een Koptisch klooster Makarius. Makarius is een van de vier Koptische kloosters die hier in de Wadi Natroen gevestigd zijn. We bekijken dit klooster, helaas zonder gids, maar krijgen er toch een goede indruk van. Het oude gedeelte lijkt meer op een middeleeuwse vesting dan een klooster. Weer door naar Alexandrie. Onderweg maken we eindelijk een koffiestop (erg noodzakelijk...) We genieten niet alleen van de koffie, maar ook van de sigaret en het heerlijke weer. Op pad maar weer. We geven het restant van ons ontbijt aan enkele vulinismannen en rijden verder. Onderweg zien we veel stalletjes waar watermeloen verkocht wordt en ook veel enorme duiventillen in het landschap. Na de middag naderen we de stad. Langs de toegangsweg zit aan de ene kant veel industrie (vooral petroleum), terwijl aan de andere kant en iets verderop vooral wetlands de omgeving bepalen. Tegen 13.00 uur zijn we echt in de stad. We rijden langs de Corniche (boulevard) die aan de Middellandse zee grenst. Via het maken van diverse U-turns komen we uiteindelijk bij Hotel Amoun aan. Het hotel is enigszins gedateerd en de kamers alles behalve modern, maar de bedden zijn goed. We moeten echt direct verder voor de citytour, anders hebben we tijd tekort. Buiten ontmoeten we onze gids Boussaina, een kleine, gedreven en bijzonder spraakzame moslima. Als eerste rijden we naar de Pompejuszuil en van daaruit gaan we verder richting Catacomben van Kom Al-Shukafa, die hier in 1900 ontdekt zijn door een ezel die wegzakte in de grond. Via een wenteltrap dalen we af tot de 2e verdieping onder de grond (de 3e staat onder water) om de grafnissen, graven en de centrale grafkamer te bewonderen. Vanaf de catacomben rijden we terug naar de Corniche door een oude arme wijk en gaan we richting het fort van Qait Bey. Deze vesting ligt op de plek waar ooit de vuurtoren Pharos stond. Heerlijk even uitwaaien langs de zee. Een bijzondere moskee die we vervolgens bezoeken is de majestueuze moskee Abu Al-ABbas Al-Mursi uit 1930, die van buiten en van binnen rijk versierd is en op geen enkele andere moskee lijkt. Sander en Josef mogen (als man zijnde) door de hoofdingang naar binnen. Ria, Lizette, Boussaina en ik mogen aan de zijkant naar binnen ineen apart gedeelte voor vrouwen. Maar, we mogen er in ieder geval in. Als laatste bezoeken we de nieuwe bibliotheek van Alexandrie. We bekijken dit moderne bouwwerk aleen van buiten . De wanden zijn bedekt met letters van alfabetten en talen uit de hele wereld en geschiedenis. Hier nemen we ook afscheid van Boussaina en gaan terug naar ons hotel om Paul en Lieve op te halen voor ons etentje in een lokaal visrestaurant. Je kunt hier niet a-la-carte eten, maar krijgt gewoon het dagmenu voorgeschoteld. In ons geval is dat o.a. inktvis (bah) en zeebaars (heerlijk). Na terugkomst in het hotel gaan Sander, Ria en ik nog de stad in op zoek naar een internetcafe, enveloppen en zonnebrillen. Het internetcafe vinden we als eerste. Hier tik ikde eerste twee verslagen van Cairo in. In de zijstraat van het hotel slagen Ria en Sander erin om in een straatstalletje een zonnebril te bemachtigen en even verderop ineen soort mini-boekhandel koopt Sander zijn enveloppen. Ook kopen we nog bananen (anti-diaree en gewoon lekker) en bij het winkeltje waar we water kopen drinen we nog een glas vers sinaasappelsap. Omdat we nog helemaal niet moe zijn, drinken we nog een cappucino op het terras van het hotel (gewoon aan straat) en kletsen we nog maar wat totdat we toch maar besluiten om richting kamer te vertrekken. Morgen erg vroeg op voor onze rit naar de Siwa oase in de westelijke woestijn. Het was trouwens vandaag maar een graadje of 28/29 met een lekker windje erbij. Tsja, dat krijg je aan de zee....

• 12 Mei 2010 - 17:40

Mona:

He dames en Heer, mijn hemel jullie maken er een lekkere toer van. Helemaal leuk. Hier is het weer de afgelopen dagen echt knudde met een rietje. Laat in de middag is het, hoe kan het ook anders , weer eens gaan regenen. (muiden) Maar goed , niet getreurd jullie moeten het gewoon goed hebben. Hoop dat jullie heel veel plezier hebben en leuke dingen meemaken. Gaan jullie nog op een kameel rijden? Mocht je hier al over geschreven hebben dan heb ik daar wellicht overheen gelezen.

Groetjes uit het koude kikkerlandje

Mona