Bloedheet vandaag, maar de moeite waard - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Monica Drohm - WaarBenJij.nu Bloedheet vandaag, maar de moeite waard - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Monica Drohm - WaarBenJij.nu

Bloedheet vandaag, maar de moeite waard

Door: monicadrohm

Blijf op de hoogte en volg Monica

10 Mei 2010 | Egypte, Caïro

Dag twee in Cairo was wel een heel bijzondere: om te beginnen is de weersverwachting meer dan 40 graden en ook omdat we eindelijk de pyramides gaan bekijken. Gewapend met zonnebrand, 3 liter water, zonnebril en pet gaan we op pad. Om 9 uur vertrekken we onder leiding van Amsef naar de pyramides van Gizeh. Om daar te komen moeten we eerst door een druk stad heen en vervolgens rijden we langs een erg goor stuk/aftakking van de Nijl. In de verte zien we de pyramides al opdoemen door de smog. Eenmaal uit het busje slaat de hitte ons tegemoet. We geloven graag dat het vandaag erg warm wordt en dat in de open vlakte in de brandende woestijn! Als eerste bezoeken we de grote pyramide van Cheops. Als je aan de voet van dit bouwwerk staat voel je je wel erg klein en verloren en dan te bedenken dat de pyramides al van ver voor christus dateren. Ongelooflijk! We wandelen door het zand om de pyramide heen en zien uiteraard veel jongens met kamelen die toeristen proberen te lokken om een ritje te maken. Het is ook leuk om te zien dat de politie hier ook op kamelen rijdt. Deze hebben een zwarte outfit in tgenstelling tot hun collega-kamelen die erg bont uitgedost zijn. Vervolgens gaan we naar de tweede pyramide van Chefren. En in deze pramide bezoeken we ook de grafkamer. Dat is een hele onderneming en je moet zeker niet claustrofobisch aangelegd zijn. Min of meer gehurkt, maar zeker gebogen als een knipmes dalen we eerste een nauwe seile trap af om vervolgens in het midden van de pyramide weer op een zelfde soort trap omhoog te klunen. En warm dat het hier is! We hebben dan ook toch wel een tien minuten nodig om in de grafkamer op adem te komen. In de grafkamer staat overigens alleen nog maar de sarcofaag van Chefren. Tsja, en dan weer dezelfde weg terug. Het is dan toch wel weer fijn als je daglicht ziet en relatief frisse lucht binnenkrijgt. We pauzeren buiten nog even om hierna door te rijden naar het uitkijkpunt waarbij we de kleinste pyramide van Mykerinis passeren. Op het uizichtpunt hebben we een fraai overzicht ver alledrie de pyramides en natuurlijk worden hier ook enkele groepsfoto's gemaakt. EN dan besluiten Ria, Sander en ik om ook nog op de rug van een kameel te springen voor een ritje langs de pyramides. Wel geinig om te doen. Mijn kameel is een beetje een humeurig typje. Hij wordt vastgehaakt aan Ria's kameel en we vertrekken berg af voor een zo denken weij mooie rit. Het is vooral erg leuk, maar ook erg kort. Eenmaal een eindje weg beneden stoppen we voor het maken van foto's, waarbij mijn kameel die van Ria bijt en als er individuele foto's gemaakt worden denkt mijn kameel dat het wel genoeg is voor vandaag en wandelt hij gewoon weg. Aangezien ik geen teugels of wat dan ook heb, kan ik alleen maar roepen tegen de kamelenjongens: 'my camel is walking away'. OK, hij of zij wordt weer tot de orde geroepen en na het maken van de foto's gaan we weer terug naar het uitkijkpunt. We rijden vervolens verder in ons heerlijke airco-busje naar de Sfinx, die nderdeel uitmaakt van het complex van farao Chefren. Wat een fenomenaal gezicht, de grote sfinx met daarachter de pyramide. Intussen is het erg warm geworden en we krijgen te horen dat het 42 graden is. Pfffffff.....
Vanaf de sfinx vervolgen we onze weg naar een katoenshop, een bazaar waar goede souvenirs verkocht worden (beiden niets aan) en dan doen we een bedrijf aan waar we te zien rijgen hoe papier uit papyrusriet gemaakt wordt. Een interessant proces en ter afsluiting kopen Ria en ik alebei een handgemaakte papyrus waarbij we strak onderhandelen totdat we het eens zijn over de prijs. Na al deze vermoeiende bezigheden gaan we lunchen in een soort Egyptisch wegrestaurant waar we traditioneel Egyptisch eten voorgeschoteld krijgen.Erg lekker en de locatie is prima omdat we in de openlucht onder een soort rieten overkapping zitten.Na deze aangename stop vertrekken we voor onze laatste stop van de dag naar de trappenpyramide van Djoser in Saqqara. Hier worden we eerste op een stukje historie (film) getrakteerd en rennen we in vogelvlucht door het museum heen. Buiten het museum zien we de prachtig gekleurde bijeneters vliegen en ik slaag erin om hier een paar prachtige foto's van te maken. De drie liter water hebben we inmiddels bijna op (geen overbodige luxe). We lopen door het fraaie complex van Djoser, waar het inmiddels bloedverziekend heet is en zien in de verte ook nog de zwarte, de rode en de knikpyramide liggen. Terug naar het busje en terug naar Cairo. maar niet voordat we nog een laatste stop maken bij een tapijtknoopschool. Hier zien we hoe tapijten geknoopt en geweven worden en vervolgend krijgen we de showroom te zien. Ria koopt hier na lang onderhandelen een kleed en ik na evenlang onderhandelen eem handgemaakte Egyptische katoenen doek. Beiden hebben we meer dan 50% van de prijs afgepraat!! Hollanders, he;-)
Terug in Cairo besluiten we ook om niet meer de stad in te gaan. We gaan bij een nabij gelegen lokaa restaurant koffie drinken en als Sander later ook aanschuift eten we nog een halve pizza. De lokale bevolking verzamed zich rond TV-schermen om de voetbalwedstrijd Egypte-Libie te bekijken, die zo te horen in het voordeel van Egypte uitvalt. terug naar het hotel dan maar weer en naar bed. Morgen vertrekken we sreieus vroeg naar Alexandrie. Het ie de bedoeling dat we al om 7 uur in het busje zitten.... Hoezo, vakantie???

• 10 Mei 2010 - 19:35

Suzan:

Hey monica ik had je net gemist op msn dus maar even zo... Zoals ik al zag hebben jullie al veel gezien en dat het weer een stukje (heel veel) beter is als hier haha.. Met de paardjes gaat het super goed, topi is gister geinsemineerd en kid ging wel redelijk op concour, los rijden ging echt super maar in de proef was ze wel heeeeeeeel moe haha.. ik had 1ste proef 185 bij Rinus (2de) en 2de proef 183. Wel mooi 2 winstpunten! Kon wel merken dat ze lang niet meer was mee geweest, ze was toch kijkerig (ja kid!) haha.. Nu op naar Westervoort! Nou het verhaal is al lang genoeg, nog heel veel plezier en ik stuur wel weer een berichtje van de week!!!!

Groetjes Suzan

• 10 Mei 2010 - 21:20

Evelyn:

Nu zitten jullie daar, in een warm land met mooie dingen en dan doe je niks anders dan klagen over de hitte....
    Je mag ook hier bij mij komen zitten, 12 graden overdag en 2 graden 's nachts. En als je overdag geluk hebt zie je nog een zonnestraal voorbij komen!
    Veel plezier daar en geniet van alles (ook van het weer en bejaarden met te weinig kleren aan haha)!
    Groetjes uit het koude en natte Winterswijk!