Ik hou van Hornbills en van vlinders ...... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Monica Drohm - WaarBenJij.nu Ik hou van Hornbills en van vlinders ...... - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Monica Drohm - WaarBenJij.nu

Ik hou van Hornbills en van vlinders ......

Door: monicadrohm

Blijf op de hoogte en volg Monica

11 Oktober 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na de cultuur van gisteren was het vandaag weer eens tijd voor wat meer natuur. 's morgens bij het ontbijt liep ik parcoursbouwer Werner Deeg en zijn vrouw Inge tegen het lijf die hier voor een weekje is. Zij worden ook door Wimal rond gereden en aangezien zowel zij als ik eerst naar het Tourist Center wilden, hebben we de krachten maar gebundeld en zijn we samen op pad gegaan. Onderweg besloten we zeker niet naar een van de grote shopping malls te aan, maar een outdooractiviteit te verzinnen. Bij het Tourist Center wat rondgevraagd en we hebben met z'n 3'en besloten om morgen een dagtrip naar de Cameron Hihghlands te maken. De kosten vallen wel mee, omgerekend zo'n 40 euro, inclusief alles. En de Cameron Highlands zijn erg mooi, dat weet ik nog van 2003 toen ik daar samen met Ria was. Maar wat vandaag dan? bij voorkeur buiten, maar niet constant in de volle zon, want het is nu al erg warm en het is pas ochtend. We besluiten eerst naar de nIeuwe Indische wijk te gaan en daar eens rond te neuzen. Wimal zegt dat deze mooier is dan de oude Indische wijk, dus vooruit maar. En het is inderdaad erg leuk om hier eens rond te struinen, veel straatstalletjes, enorm veel winkels met Sari's, en heel veel stalletjes waar bloemenkransen/-kettingen geregen worden als offerande voor in de Hindoetempels. Het is geweldig om te zien hoe deze kettingen gemaakt worden en wat een enorme hoeveelheid bloemen hiervoor gebruikt wordt. En dat voor maar zo'n korte tijd. Na een 1,5 uur hebben we het wel gezien en stranden we bij een lokale tent voor een erg lokale kop koffie. Gewoon op de stoep dus aan een simpel tafeltje op een klein plastic krukje. Geweldig! Inmiddels hebben we besloten om hierna het vogel ark en de vlindertuin te bezoeken. Dat moet een bijzonder stukje natuur midden in KL zijn en het voordeel is dat er eel bomen staan en je dus niet de hele tijd in de volle zon loopt. Eerst nog ff nieuw water kopen bij een stalletje en of we go met onze privé chauffeur. Het vogelpark van KL is 's werelds grootste vrij-vlieg park. Dat wil zeggen dat het volledige park is overkapt met netten (en het is echt mega groot!) en dat het grootste deel van de vogels zich vrij door het park kan bewegen en toch niet weg kan vanwege de enorme overkapping. En natuurlijk zitten de uilen, arenden en ander roofvogels wel in afgesloten ruimtes, maar zelfs dat zijn enorme overkappingen binnen de overkapping. Ik ben weer lekker duidelijk geloof ik.... Hoe dan ook, ik kom tot de conclusie dat een vogel in 'gevangenschap' een slechter plekje kan treffen dan hier in KL. Als eerste komen we langs een megagroot verblijf waarin drie reuzen hornbills zitten, enorme vogels die met uitsterven bedreigd worden omdat de Chinezen zonodig hun hoorns moeten vermalen tot poeder dat zogenaamd potentie verhogend werkt. Chinezen zijn wat dat betreft stapelgek, ieder beest met een hoorn of apart uitsteeksel wordt vanwege hun achterlijke seksleven bedreigd! Maar deze drie zitten hier relatief goed en ik slaag erin om enkele heel leuke foto's te maken van een hornbill die net vruchten aan het eten is. Dat is oppikken met de enorme snavel, de kop achterover gooien, vruchtje laten vallen en slikken maar. Het park is bijzonder fraai aangelegd en je zou zeker niet zeggen dat je hier midden in de stad zit. De parkietachtigen en papegaaien schieten af en toe rakelings over je heen zodat het soms wel lijkt of ze er plezier in hebben je de stuipen op het lijf te jagen. Zal wel niet, maar toch... In een kooi binnen de kooi (bij de struisvogels en emoes) hebben de makaken uitgevonden dat het fruit dat de vogels krijgen wel erg lekker is en handig te verkrijgen. Gewoon de kooi in en meenemen wat je lekker vindt en het dan vervolgens boven op de grote overkapping opeten. Aan het einde van onze toer komen we nog door een heeeeele grote overkapping binnen de overkapping waarin ook enkele hornbillsoorten los vliegen. We zien in ieder geval de zwarte (kleine) Aziatische hornbill in een boom zitten, maar geen grotere soorten. We lopen richting uitgang en besluiten op de veranda van het restaurant dat nog in het park en binnen deze kooi ligt iets te gaan drinken. Met een lekkere bak koffie kijk ik het bos in en plotseling zie ik op enige afstand een van de grotere hornbills zitten. Een kleurig exemplaar met een omhoog gekrulde hoorn. Als een slangenmens wurm ik mij over de balustrade om hem goed op de foto te kunnen krijgen en dat lukt zowaar ook nog. Na enige tijd verlaat de hornbill zijn tak en vliegt op het dak van de balustrade waar wij zitten en kijkt door een ruitje naar binnen. Hier krijgt hij al gauw genoeg van en vervolgens landt hij in een boom vlakbij ons en kan ik nog betere foto's maken. Wat een geluk! Trouwens, zoals de mussen bij ons in Nederland erg brutaal zijn bij de Mac, zo brutaal zijn de kleine witte reigertjes hier. Als ze denken dat je klaar bent met eten, zitten ze al zowat op tafel om zich tegoed te doen aan de restanten. Wij vinden het wel leuk, de mensen van het restaurant proberen ze telkens krampachtig weg te jagen, met weinig succes overigens.
Onze volgende stop is de vlindertuin waar we in een kwartiertje naar toe lopen. Een heel mooi aangelegde tuin met veel waterpartijen, bloemen en natuurlijk alle soorten en maten vlinders. Het lastige van vlinders is dat ze bijna nooit stil zitten (komt daar vlinders in je buik vandaan?), maar een enkeling laat zich toch op de gevoelige plaat vastleggen. Ook zijn er nog enkele terraria waarin onder andere bullfrogs zitten, enorme kikkers waarvan we al eens een exemplaar opgegeten hebben in Sabah. Met een taxi rijden we vervolgens terug naar KL en we aten ons afzetten bij de megamall bij Cititel, want Inge wil nog een paar Crocs kopen en die zijn moeilijk verkrijgbaar in Duitsland. Ze slaagt al gauw en in het Cititel gaan we een borrel drinken want Werner en Inge zijn vandaag 36 jaar getrouwd. Nou ja, borrel, een alcoholvrije cocktail van komkommer, gember en sinaasappel. Erg gezond en ook nog eens erg lekker. Door de spits met een andere taxi vervolgens terug naar Intercontinental. Hier doe ik me eens tegoed aan een lekkere tenderloin steak van Australisch rund, heerlijk mals en weer eens wat anders. Gauw nog even naar de 7-11 gelopen en wat biertjes, een Ginger beer en een zak koffie 3-in-1 gekocht en we kunnen er weer tegenaan. Kopje koffie, lekker gedouched, biertje, blog bijwerken en vervolgens geen Skype . De stalker heeft zich teruggetrokken, maar de rente is omhoog gegaan

• 12 Oktober 2011 - 07:00

Petra:

Hoi, de reisverslag is so mooi, dat ik het gevoel heb, ook en betje op vakantie te zijn. Groetjes

• 12 Oktober 2011 - 10:55

Ria:

Zit net je blog te lezen, het is of ik er bij ben, zo herkenbaar. Prachtige Hornbills, dat park hebben we toen niet kunnen vinden, toch. nog veel plezier

• 12 Oktober 2011 - 15:43

Ria:

wat bedoel je met de stalker en de rente