Alweer enkele dagen onderweg - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Monica Drohm - WaarBenJij.nu Alweer enkele dagen onderweg - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Monica Drohm - WaarBenJij.nu

Alweer enkele dagen onderweg

Door: monicadrohm

Blijf op de hoogte en volg Monica

28 Mei 2009 | Vietnam, Hué

Tijd tekort, echt een vakantiegevoel dus. Na een warme start in Hanoi, en tussensuitstapje naar Halong Baai, zitten we nu alweer voor de laatste avond in Hue.
Hanoi was zeer bijzoner om mee te maken, een hectische oude stad met zeer veel scooters en brommers. Ze rijden je zowat van de sokken. Stoepen zijn er niet om op te lopen, maar om de scooters op te parkeen, te koken, eten en alle andere dingen die je in Nederland niet zou doen. Het is overigens bloedverziekend heet en we hebben nog geen drup regen gehad. De eerste dag hebben we rustig Hanoi verkend en op dag 2 hebben we een cyclotour door de oude stad gemaakt en het mausoleum van Ho Chi Minh en de tempel van de nationale literatuur bezocht. Dit zijn echt oases van rust. De cyclotour is een belevenis op zich. met gevaar voor eigen leven over drukke kruispunten (verkeersregels zijn er niet en stoplichten en zebrapaden oen er niet toe). Gewoon oversteken maar.
De 25e vertrokken naar Halong Baai. Onderweg van alles gezien en verschillende ineressante stops gemaakt. 's avonds rondgezworven door Halong en lekker gegeten (garnalen). De volgende dag een boottocht door Halong Baai gemaakt van zo'n 6 uur. Het is fantastisch weer en heerlijk op de boot en je komt ogen tekort. Rond de middag aangelegd bij een grot. Wel ff omhoog klunen, maar een fantastisch schouwspel en toen we eruit kamen van dichtbij nog enkele zeearenden gezien. Hierna op naar een eilandje met strandje oor een verfissende duik in de erg zoute zee. Heerlijk verkoelend. Na een lunch aan boord (vis en garnalen) weer aan land en met de bus naar Hanoi terug.
De 27e vanuit Hanoi met het vliegtuig naar Hue (ca. een uur vliegen). 's middags de verboden purperen stad bezocht en onze eerste regen gehad. Gelukkig snel weer droog. De purperen stad is enorm groot en we hebben dan ook heel wat afgelopen, maar ook nu weer: fantastisch om te zien en jammerlijk om te zien hoeveel er in de oorlog plat gebombardeerd is. 's avonds heerlijk gegeten bij Le Mandarin, waarvan e eigenaar fantastische foto's maakt van het leven in Vietnam en deze ook verkoopt. Natuurlijk kan ik de verleiding niet weerstaan en koop er een aantal, met name van de kinderen en de oude mensen.Vandaag was het trouwens zo'n 32 graden.
Op 28 mei gaan we met de boot de Perfume rivier af. We bezoeken de pagode, waavan ik de naam nu even niet paraat heb. Vervolgens op weg naar de tomben van de keizers die buiten de stad liggen. Het is vandaag record heet, nl. 38 graden en we drinken ons suf. Vanuit de boot moeten we eerst een eind omhoog klunen en vervolgens een heel eind lopen naar het eerste tombecomplex van Minh Tu Duc. Hier lopen we al zwetend een uur rond. Geweldige bouwwerken. Vervolgens met de bus naar de Minh Mang Tombe. Inmiddels zijn we aardig uitgeput en het weer slaat ook om. In de verte horen e onweer en op het moment dat we het comlex verlaten, breekt het onweer los. Kletsnat bereiken we de bus en rijden we terug naar de stad, waar we gaan lunchen (drie uur) bij Lac Thien. Hier bestellen we verse springrolls (vietnamese loempia's), die we zelf moeten maken aan tafel. Buiten dat het erg lekker was, was het bijzonder gezellig. Op naar het hotel voor de welverdiende douche en we eindigen hier in het internetcafe, waar ik nu zit te typen.
Morgen met de bus naar Hoi An. Ik zal proberen zo snel mogelijk weer een update te sturen. Nu drijf ik alweer uit mijn broek en shirt en wordt het tijd voor een biertje!!!

• 28 Mei 2009 - 14:44

Poelh026@planet.nl:

hallo meiden !
    Ving trang Nguyen vieth
    sa trong dien bien . . . . betekend
    ontdek alles, vergeet niets, enne 's morgens wel je bordje leegeten !pas goed op jezelf. Bedankt tot nu toe voor de
    interessante verslagen

• 29 Mei 2009 - 05:41

Jet:

Tjonge jonge...je reist al wat af in die korte tijd.En jullie gáán nog zoveel dagen Kalmpjes aan he! op zijn tijd dat biertje lijkt me goed plan. Meiden txs en tot de volgende!