Geen fietstocht voor ons - Reisverslag uit Quy Nhơn, Vietnam van Monica Drohm - WaarBenJij.nu Geen fietstocht voor ons - Reisverslag uit Quy Nhơn, Vietnam van Monica Drohm - WaarBenJij.nu

Geen fietstocht voor ons

Door: monicadrohm

Blijf op de hoogte en volg Monica

01 Juni 2009 | Vietnam, Quy Nhơn

Helaas, ook vandaag (31 mei) geen fietstocht. Bij het opstaan 's morgens regent het misschien nog wel harder dan de dag ervoor. En door de rijstvelden fietsen met regen is niet zo'n succes. Tijd voor plan B. Dit houdt voor Ria in dat ze het bed weer induikt en Sharon en ik gaan toch maar de stad in, in korte broek, hemdje en gewapend met paraplu. Wat een combinatie. Maar eerst vieren we om 08.00 uur nog de verjaardag van Ali die 66 jaar wordt.Ze wordt vol gehangen met ballonnen en krijgt een serenade en een cadeautje van Alain. We wandelen eerst langs het postkantoor om kaarten te posten en daarna maar weer richting oude stad. De route brengt ons naar de overdekte en onoverdekte markt. Hier is natuurlijk van alles te zien en vooral op de onoverdekte markt kom je ogen en oren tekort. Direct aan de kade wordt de vis verhandeld ebn we zien heel veel vis, maar ook krabben, garnalen in alle soorten en maten en hetzelfde geldt voor de inktvis en octopussen. We lopen er letterlijk door (en some overheen) heen tussen de krasampjes door. Ook de verse groente levert mooie taferelen op. Na enige omzwervingen wordt het ijd voor een koffie. Die wordt in een lokaal restaurantje aan het water genuttigd. Op deze manier hebben we ook een mooi zicht op wat er op het water gebeurt. Zo zien we een heel oud vrouwtje op haar mini-bootje, waar ze blijkbaar leeft. Moet je niet aan denken in Nederland. Rechtop staan is er echt niet bij. Een lokaal meisje komt ons nog souveniers aansmeren en omdat vooral de zijde geschilderde kaarten erg mooi zijn, kopen we er een paar.
Na de koffie trekken we verder en gaan we de buurt achter de oude Japanse brug verkennen. Hier komen we bij een houtsnij-'winkel' terecht waar schitterende houtsnijweken gemaakt worden. Ik koop er een mooie blank mahonie buddha. Terug in de oude stad lopen we Ria tegen het lijf die inmiddels boven Jan is. Ook zij trekt richting houtsnijwinkel. Ondertussen hebben we met onze 'bezoek'-kaart de Kantonese Assemblyhall bezocht: zeer de moeite waard met de oude altaren en de mooie waterpartij ervoor met grote draak en schildpadden. Na wat gegeten te hebben (broodje tonijn) op naar de kleermakerswinkel waar Sharon haar pak gaat passen. Zit goed, nu nog de knoopje eraan, afwerken en klaar is kees. het pak kan 's avonds opgehaald worden. We lopen verder naar het keramiekmuseum en bezoeken ook nog een tempel. Inmiddels heeft Ria zich weer bij ons aangesloten. Na nog een wandeling door de stad (inmiddels is het droog en erg warm), terug naar het Hotel. Het weer is zo aangenaam dat we eerst maar een duik in het zwembad nemen, voordat we gaan douchen.
Rond 7 uur verzamelen we ons allemaal in de hal en lopen we weer richting stad, voor ons etentje bij Cargo (tegenover Tam Tam). Het eten is uiteraard weer goed en we sluiten af met een verjaardagstaart met kaarsjes voor Ali.
Het is erg jammer dat ook vandaag de fietstocht niet is doorgegaan, maar we hebben toch een leuke dag gehad.
Morgen beter????